Een goede bekende van me, architect van beroep, attendeerde me op deze ontwerpwedstrijd. Een historische plek in de bergen van Italië is op zoek naar een nieuwe grafische huisstijl en heeft een wedstrijd uitgeschreven voor het ontwerpen van een nieuw logo met een nieuwe slogan.
Ik was meteen gegrepen daar de schoonheid van het fort en de prachtige ligging in vallei van Sabia. Het fort, Rocca d’Anfo, heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Italië en drukt nog steeds haar stempel op de identiteit van de vallei. Ik besloot mee te doen aan de wedstrijd, misschien wel als enige niet Italiaanse deelnemer.
Ik heb me ingelezen in de vele artikelen beschikbaar op internet en inspiratie opgedaan uit de foto’s van de van de vallei en het fort. Met die inspiratie ontstond al snel een beeld in mijn hoofd hoe het logo er uit moest zien. Dat beeld heb ik uitgewerkt tot het uiteindelijke logo:
De jaarringen in het beeldmerk staan symbool voor zowel de generaties die door het fort beschermd zijn in het verleden als voor de generaties die het fort zullen beschermen in de toekomst. De ringen geven ook een indruk van een vingerafdruk, wat refereert aan de identiteit die het fort aan de regio geeft en refereren aan de verschillende geologische en geografische lagen van de context waarin het fort staat.
Het licht klassieke maar stevige lettertype van de merknaam dwingt respect af, terwijl het duidelijke no-nonsense lettertype van de slogan de boodschap helder en krachtig over zal brengen. De diverse kleuren zijn geïnspireerd op de natuurlijke materialen die in de Valle Sabbia te vinden zijn.
De slogan is eenvoudig. Twee woorden kunnen het thema van Rocca d’Anfo in zijn geheel op een aantrekkelijke, positieve en dynamische manier uitdrukken. Mantenendo: verdedigen, (in)standhouden, beschermen, respecteren, ondersteunen. En Generazioni: generaties, gezinsleden, geografische lagen en creaties.
Het logo en de slogan is in allerlei variaties afgedrukt op een presentatiebord. Hierop staat het logo in het groot, klein, hoog en smal, laag en breed, zwart op wit, wit op zwart, etc.
Om de deadline voor de wedstrijd te halen is de inzending per expreskoerier naar Italië verzonden. Nu is het afwachten wat de Italianen er van vinden, spannend! Mocht ik niet winnen met mijn inzending, wat natuurlijk jammer zou zijn, dan heb ik in ieder geval wel veel plezier beleefd aan het creatie proces met een resultaat waar ik zelf heel trots op ben!